آموزش دروس مطالعات علوم اجتماعي

آموزش دروس مطالعات علوم اجتماعي
مطالب مربوط به دروس دوره راهنمايي مانند تاريخ وجغرافيا و اجتماعي و مطالب جالب مانند ديگر همچون مقاله يا تحقيقات دانش آموزي پاور پووينت ها و عكس هاي آموزشي  
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان

 آموزش مطالعات علوم اجتماعي

 و آدرس

 fardanegar.LoxBlog.com

 لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

● برهما
برهما یکی از خدایان بزرگ هندوان باستان به نام یکی از سه خدای پیروان مذاهب برهمایی است که وی را قادر مطلق آفریدگار جهان می دانند. نام مذهب برهمایی نیز از آن گرفته شده است این آیین از قدیمی ترین ادیان بشری به شمار می آید. برهمایان معتقدند که برهما( خالق بزرگ ) روز اول خلقت روحانیون را از دهان، سلحشوران را از بازوان، کارکنان را از ران، و مردگان را از پای خود آفرید و این صنوف همیشه ثابت و برقرار است.
▪ سه خدای برهمایی عبارتند از:
۱) برهما(خدای بزرگ و خالق موجودات جهان)
۲) روشینو(محافظ و آمرکائنات)
۳) شیوا(مخرب و خراب کننده ی موجودات)
 شهر مقدس برهماییان بنارست در کنار رود گنگ واقع شده است.


● آیین برهمایی:
▪ پرسه و گدایی صوفی مبتدی از آیین برهمایی
تناسخ و طول تناسخ یعنی حلول روح از قالبی به قالب دیگر که در مذهب اهل حق سنگ اساس عقاید ایشان است. حلول ذات" دونادون " گویند. به عقیده ایشان در تن هرکس ذره ای از ذرات الهی موجود است و ظهور روحانی حق در صورت جسمانی پاکان و برگزیدگان همیشه در گردش می باشد و آن را گردش مظهر به مظهر می نامند.
در این باره آنان معتقد به هفت جلوه پیاپی اند و می گویند هر بار خداوند حق تعالی با چند تن از فرشتگان مقرب الهی به صورت اتحاد در بدنهای خاکی" حلول " می نماید. این حلول به منزله لباس پوشیدن و کندن آن است که آن را به فارسی" جامه " و به ترکی" دون " می گویند و همان است که در فلسفه برهمایی هندویی " کارما " آمده است.

▪ دراوپانیشادها
با این که تعالیم آیین هندو بر محور وحدت وجود دور می زند که آسمان و زمین بالا و پایین انسان و جهان و... همه را نمایشگر" وحدتی در کثرت " و " کثرتی با وحدت " می انگارد و "برهما " و " جهان " را حتی در شکل" خالق و مخلوق " هم جدا از هم و در برابر هم قرار نمی دهد با این حال دراوپانیشادها که قسمتی از آیین مقدس هندی هستند به عبارتی برمی خوریم که از آسمان به عنوان" جهان برهمایی " "تالارزرین " " تالار ربانی " و ... یاد می کنند.
که روح انسان پس از پاک شدن از آلودگی ها و کسب شایستگی لازم بدان راه می یابد تا به برهما بپیوندد یا" برهما شود " براستی این نفس در قلب من است... روز به روز براستی که این را می داند به جهان آسمان می رود. اکنون آن ذات درخشان آرام که از این بدن برون می شتابد و به زندگی علوی می رسد و بر صورت خودش ظاهر می شود. او همانا نفس است، او جاودان و بی ترس است، او برهما است.براستی این ها سه هجا هستند: ست – تی – یم .
ست" وجود " یعنی جاودان. تی یعنی فانی. یم آن دو را با هم نگه می دارد و برای آن یم گفته می شود. روز به روز براستی کسی که این را می داند به جهان آسمان می رود بنابراین همه ی بدیها از آن دور می گردد زیرا آن جهان برهمایی از زشتی آزاد است ولی تنها کسانی که آن جهان برهمایی را خواهند داشت آنان در همه عوالم آزادی بی کران خواهند داشت.
براستی دو دریا در جهان برهمایی درآسمان سوم ازاینجا همانا و« آرا» و « نیا» است. دریاچه ی « ایرامدیه» ( که خوشی و فلسفه می بخشد) در آنجاست. تالار زرین ربانی در آنجاست.ولی تنها آنان که در دریای« آرا » و « نیا » را به واسطه ی زندگانی پرهیز کارانه ی یک طالب علوم دینی در جهان برهمایی پیدا کنند فقط آنان ، آن جهان برهمایی می توانند داشته باشند. آنان در همه ی عوالم آزادی بیکران دارند. 

 

آیین برهمایی

آیین برهمایی که امروزه به غلط نام دین هندو به خود گرفته است در اصل آیین باستانی آریاییان است و امروزه همچنان به حیات خود در هندوستان ادامه می دهد.

آریاییان مقیم در صحرای سیبری در ۳۰۰۰(ق.م) شاید هم قبل از آن به هند و ایران کوچ کردند و عده ای که در ایران ساکن شدند ساکنان بومی و البته متمدن ایران را شکست داده آیین آریایی را بر آنان تحمیل کردند . اگرچه مشخص نیست که ایرانیان اصیل و بومی پیش ار حمله آریاییان دارای چه دین و آیینی بودند . همین اتفاق در هندوستان نیز به وقوع پیوست .


...


مردم آریایی با پوست سفید و چشمان رنگ روشن و قامتهای تنومند با مهارت اسب سواری و نیزه پرانی به راحتی بر مردم ضعیف و سیه چرده ی هندوستان پیروز شدند و آنان را برده ی خود ساختند .

اساس آیین آریایی بر طبقه بندی اجتماعی است اگرچه این طبقه بندی ظالمانه در ایران پس از اسلام نابود شد ولی همچنان در هندوستان زنده است و طبق آمار بین سالهای ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۱ چیزی بیش از ۲ میلیون زن و کودک دختر بر اثر باورهای این آیین جان خود را از دست دادند و می دهند.


زنده کشی دختران

اگر فکر می کنید که کشتن کودکان دختر فقط در عصر جاهلیت در مکه اتفاق می افتاد باید سری به هندوستان بزنید. طبق باورهای آیین آریایی فرزند دختر بسیار بد یمن و بد شگون است و باید حتی پیش ار تولد در شکم مادر کشته شود . حتی برای همین امروزه وقتی خانواده هایی هستند كه در صورتی كه از دختر بودن کودک مطمئن می شوند بی رحمانه مادر را به همراه کودک در شکمش می کشند . قانون کوچکترین دخالتی در موارد مذهبی و دینی نمی کند زیرا حکومت هند حکومتی غیر دینی است و تمام اتباعش را در انتخاب و اقتدا به هر دینی آزاد می گذارد.


از آنجا که ۹۰٪ از مردم هند برهمایی هستند و حتی خود پلیس و قاضی دادگاه به این خرافات و اعمال ننگین باور قلبی دارند این مسائل متوقف نخواهند شد.


کشتن فرزندان دختر فقط برای طبقات پایین جامعه است زیرا این طبقات پایین هستند که خون ناخالص دارند! و این کار در سراسر هند مرسوم است مخصوصا در میان دراویدیان که مردم اصلی و بومی هند هستند.

چنانچه دختر متولد شود و به سن ۵ و ۶ برسد خانواده از غذا دادن به کودک خودداری می کنند تا بمیرد و یا زنده در شیر خفه می کنند و یا می سوزانند.


ساتی

سوزاندن زن به همراه شوهر مرده اش از اصول آیین آریایی و برهمایی بوده و اولین بار در سال ۱۹۴۲یک لرد انگلیسی به تقاضای راج رام موهان روی یک اصلاح طلب هندو لایحه ای علیه ساتی تصویب کرد که با اعتراضات شدید مردم هند روبه رو شد و اقدامات زیادی که برای جلوگیری ساتی به عمل آمد کمی موثر بود ،اما همچنان در روستاها انجام می شود.


عروس سوزاندن

بر طبق آیین برهمایی خانواده ی عروس موظف است که مبلغ پولی را به خانواده ی شوهر بپردازد برای نگه داری از عروس !! و این مبلغ معمولا بسیار بالا است چون هر قدر پول بیشتری پرداخت شود عروس از احترام بیشتری برخوردار خواهد بود. خانواده های بسیاری نمی توانند این پول را بپردازند و قول می دهند که پس از عروسی پول را خواهند داد اما وقتی از پول خبری نیست خانواده ی شوهر عروس را مجبور به خود سوزی می کنند و یا عروس خودش بدون در خواست آنها و از روی شرم خودش را زنده می سوزاند....


طبقات جامعه

بر طبق عقاید یک هندو هیچ ایرادی بر طبقه بندی جامعه وارد نیست زیرا عقیده به تناسخ این مسئله را توجیه می کند.هر فرد بر اساس کارهایی که در زندگی قبلی خود انجام داده در طبقه ای که شایسته آن باشد متولد می شود و این تصمیم خدایان است و کسی حق اعتراض به آن را ندارد .

گفته ی معروفی هست که می گوید: یک هندی می تواند از هر چیزی صرف نظر کند اما هرگز از ایمان به کاست سیستم ( طبقه بندی) دست بر نمی دارد.

تعدادطبقات جامعه به قدری زیاد است که قابل نام بردن نیست اما به طور بسیار کلی می توان گفت که مردم آریایی نژاد خود را برتر از سایر هندیان می دانند و همگی از طبقات بالای جامعه هستند . طبقاتی مانند :

نام طبقه                          رنگ پوست                 گونه                    یوگا                           پیشه

برهمنان ( موبدان)         پوست سفید             ساتوا یانانا                 یوگا                            انجام امورمذهبی

شاتریا (ارتشداران)               قرمز                        راجه                 کارمایوگا                      شاهان و جنگجویان

وایشیاز                              قهوه ای تیره             تاماس            بهاکتیایوگا                        کشاورز-صنعتگر ....

سودراز                             سیاه                         تاماس           بهاکتیایوگا                             کارگران


این فقط یک طبقه بندی کلی است و هر یک از این طبقات دارای صدها و هزاران طبقه ی دیگر با نامهای متفاوت می باشند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: تاریخ
برچسب‌ها: علوم اجتماعیایین برهماییبرهما
[ ] [ 13:3 ] [ فردانگار ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

بنده شجاعي فرد دبير رشته مطالعات علوم اجتماعي هستم.در اينجا شما مطالب جذاب درباره دروس رشته مطالعات علوم اجتماعي خواهيد يافت كه هم براي دانش آموزان و معلمان و ساير افراد علاقه مند مي تواند مفيد و آموزنده باشد.
امکانات وب
میهن بلاگ